http://www.konverteringsoptimisme.dk

19. Jun 2019
3 måder at få flere grøntsager og sundere mad ind i hverdagen
3 måder at få flere grøntsager og sundere mad ind i hverdagen

Synes du, at det kan være svært at få spist nok grøntsager i en travl og presset hverdag? Så er du ikke alene. Rigtig mange danskere har tendens til at indtage meget ensformig mad, og ikke få spist nok frugt og grønt, simpelthen fordi vi er vanemennesker, som har det med at lave de samme retter igen og igen, når hverdagen kan blive lidt for travl. Frygt dog ikke – det er slet ikke så svært at få sneget grøntsager, og derved vitaminer, mineraler, proteiner og andre gode og sunde sager, ind i hverdagen. Det vigtigste er, at du er bevidst om, at du gerne vil forsøge at spise mere frugt og grønt, og hvis du så følger de 3 lette råd i denne guide, får du med et snuptag spist mange flere grøntsager i løbet af en helt almindelig uge.

1. Spis grøntsager til mellemmåltider
Kender du det med, at den lille sult kommer snigende mellem måltiderne? Synes du ofte, at der er alt for lang tid mellem morgenmaden og frokosten? Har du tendens til at ty til søde sager om eftermiddagen, fordi maven rumler og du ikke kan vente til aftensmaden? Sådan har rigtig mange det, og det er helt normalt – især at energien er ved at være brugt op sidst på eftermiddagen, og at vi derfor har det med at spise noget let og hurtigt mad, som faktisk kan ende med at suge endnu mere energi ud af os. Hvis du derimod skifter de hurtige mellemmåltider ud med mad, der kan styrke dig og give dig ekstra energi, og mad, der er sundt og nærende, vil du holde længere og få mere grønt ind i hverdagen – prøv for eksempel at skrælle og skære gulerødder ud i stænger hjemmefra, så du let kan åbne posen og snacke af dem, når sulten kommer snigende. Eller tag agurkestænger med på madpakken, og suppler eventuelt med lidt frugt, så du får et energiboost.

2. Suppler klassiske retter med grøntsager
Med lidt kreativitet er det faktisk ret let at få flettet grøntsager ind i aftensmaden uden at ændre alt for meget i vanerne. En klassisk ret som eksempelvis lasagne kan sagtens suppleres med gulerødder, kål, squash, løg og hvad end du kan finde på at putte i kødsovsen. Prøv også at rive blomkål helt fint og kog det ganske let, og brug det så som tilbehør frem for ris. Du kan også lave en lækker salat, som sagtens kan fungere i stedet for pasta eller kartofler.

3. Få grøntsagerne leveret direkte til hjemmet
En tredje måde at få flere grøntsager i hverdagen er, at tilmelde dig en måltids- eller grøntsagskasse, som bliver leveret direkte hjem til dig. På den måde skal du ikke selv tænke over at købe grøntsagerne, og du kan tilmed få opskrifter inkluderet, så du ikke skal tænke alt for meget over, hvad du dog skal finde på til aftensmad. Hvis du synes det er lidt for dyrt, men egentlig godt kunne tænke dig at prøve det, så tag et nemt lån på https://monni.dk/nemme-laan/





http://www.konverteringsoptimisme.dk

BUREAUFAKTA